PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY

Pierwszy Dzień Wiosny 2018 roku przyniósł w naszej szkole szereg działań związanych z pracą zespołową i samorządnością. Zaczęło się od postawienia pytania czy ta szkolna tradycja może mieć powiązanie z tworzeniem nowej jakości pracy szkoły wynikającej z założeń projektu Erasmus+ Okazało się, że tak. Punktem wyjścia był pomysł powiązany z wcześniej zrealizowanym projektem tj. spektaklem pt.: „Mały Książę”, który powstał na potrzeby Dnia Otwartego dla przyszłorocznych uczniów klas pierwszych.

Spektakl w wykonaniu uczniów ze szkolnego koła teatralnego MEANDER wniósł myśl przewodnią do działań szkolnych 21 marca 2018 roku. Wszyscy uczniowie o godz. 8.15 spotkali się w sali gimnastycznej, zajęli wyznaczone miejsca i rozpoczął się spektakl. Wszyscy obecni oglądali w skupieniu to co działo się na scenie. Pomysłowość scenografii i kostiumów ułatwiała widzom zintegrowanie się z aktorami w procesie odbioru i przekazu słowa. Nagrodą dla aktorów były gromkie brawa od bardzo dojrzałej publiczności, która doceniła profesjonalizm i wielką dojrzałości aktorów w przekazie treści płynącej z „Małego Księcia”.

Następnie przystąpiliśmy do omówienia z uczniami zadań do wykonania z wychowawcami w salach. Przewodniczący klas IV-VII zostali poproszeni na scenę i wzięli udział w losowaniu postaci występujących w „Małym Księciu”, wręczono im również arkusz z krzyżówką. Wychowawcy w klasach mieli za zadanie podzielić klasę na trzy zespoły zadaniowe:

1 zespół miał za zadanie opracować krzyżówkę do hasła oswojenie pochodzącego z „Małego Księcia”. Pytania miały się łączyć z treścią książki.

2 zespół miał za zadanie wykonać różnymi technikami plastycznymi sylwetkę wylosowanej postaci z „Małego Księcia”.

3 zespół miał za zadanie przygotować scenkę, w której motywem przewodnim będą kwiaty prezentowane w stroju, rekwizytach, piosence, ruchu i słowie.

Uczniowie klas I-III mieli podjąć w klasach następujące działania:

  • wykonać na tablicy przy sali lekcyjnej zespołowej dekoracji o tematyce wiosennej,
  • ozdobić wiosennie okna w sali lekcyjnej,
  • zjeść wspólne „Wiosenne śniadanie”,
  • wysiać rzeżuchę lub posadzić rośliny w doniczkach,
  • wykonać wiosenne nakrycie głowy.

Korowód uczniów ubranych w kolory wiosny – zielony, żółty, niebieski, czerwony zaczął opuszczać salę gimnastyczną udając się do swoich sal. Wszyscy przystąpili do pracy. W salach wśród zespołów zadaniowych widać było wielkie zaangażowanie. Powstawały bardzo pomysłowe prace z wykorzystaniem różnych materiałów plastycznych. Na głowach pojawiały się różnobarwne, pomysłowe nakrycia – latawce, motyle, kwiaty. Okna zapełniały się wszystkimi oznaki wiosny, budzącymi się do życia kwiatami i zwierzętami. Na parapetach pojawiały się pojemniki z wysianymi i posadzonymi roślinami. Wszystkiemu towarzyszyły promienie wiosennego słońca.

Nadeszła godz. 11.00 i klasy IV-VII zebrały się w sali gimnastycznej. Rozpoczęliśmy kolejne wspólne  działania oparte na zasadach konkursu. Powołane zostało jury, które rozpoczęło swoją pracę od analizy krzyżówek i oglądania wykonanych przez uczniów postaci z „Małego Księcia”. Przedstawiciele klas przeszli korowodem przez salę, by wszyscy obecni mogli podziwiać efekt prac. Prezentacja zakończyła się gromkimi brawami widowni. Następnie przeszliśmy do kulminacyjnego momentu tj.: prezentacji przez poszczególne klasy przygotowanych scenek. Był to czas obfitujący w emocje, zadowolenie i dobrą zabawę. Byliśmy świadkami widowiska, które powstało dzięki współpracy uczniów i nauczycieli, ich pomysłowości wyrażonej przez śpiew, dialogi, monologi, taniec i akrobację.

Dzięki zaangażowaniu wielu nauczycieli w to złożone działanie zakończyło się ono sukcesem a uczniowie jako podmiot oddziaływań wyposażyli się w nowe umiejętności, których nie zdobyliby podczas zwykłej lekcji w szkole.

FOTORELACJA